پکیج نوعی سیستم گرمایشی است که امروزه جایگزین مناسبی برای موتورخانه و آبگرمکن ‌ها شده است و بسیار هم پر طرفدار است.
پکیج‌ ها به خاطر این مزیت که دو کار مهم را با هم انجام می‌دهند ( گرمایش محیط و تولید آبگرم بهداشتی ) طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند چرا که محیط کمتری را اشغال می‌کنند و ظرفیت حرارتی بیشتری را به ما ارائه می­دهد.

در واحدهایی که از سیستم گرمایشی دمنده دار نظیر داکت اسپلیت ، فن کوئل ، ایرواشر ، مینی چیلر و ……استفاده می نمایند. با توجه به به اهمیت همزمانی مصرف آبگرم بهداشتی و گرمایش مطبوع ، پکیج زمینی مخزن دار اکیداٌ توصیه می گردد. در غیر اینصورت در حالت بهره گیری از پکیج دیواری در هنگام استفاد از آبگرم بهداشتی ، سیستم گرمایشی ( داکت اسپیلت ، فن کوئل ، ایرواشر و …..) پرتاب باد سرد داشته که باعث نارضایتی شدید مصرف کننده خواهد شد همچنین برای فضایی که به گرمای بیشتری نیاز است و تامین این گرما توسط پکیج دیواری ممکن نباشد ٬ پکیج زمینی بهترین گزینه است پکیج­ زمینی شرکت ایرفو دارای دیگ چدنی و مخزن آبگرم بهداشتی 60 و 120 لیتری بوده که با توجه به قابلیت همزمانی مصرف مناسب ترین گزینه برای موارد مذکور می باشد. همچنین پکیج زمینی شرکت ایرفو قابلیت نصب به اتصال برگشت آبگرم مصرفی را داشته که باعث می گردد آبگرم مصرفی مدام پشت شیرهای آبگرم در چرخش بوده و در صورت باز کردن شیر آبگرم بدون هدر رفت آب به مصرف کننده برسد.

پکیج زمینی با توجه به ظرفیت حرارتی بالا و پمپ های قوی مناسب خانه های دوبلکس٬‌ ویلاها و ساختمان های چند طبقه نیز است ، این پکیج ها جایگزین شوفاژ و موتورخانه شده اند و گرمایش محیط را به وسیله رادیاتور ها، داکت اسپلیت ، فن کویل و گرمایش از کف تامین می‌کند و همچنین آب گرم بهداشتی مورد نیاز منازل جهت استحمام، شستشو و… را نیز تامین می نماید .

 

 

مزایای پکیج زمینی

همزمانی مصرف

عدم حساسیت به رسوب گزاری

عدم حساسیت به نوسانات فشار آب

پکیج زمینی، دارای مخزن ذخیره آبگرم است ، این یعنی آبگرم همیشه با یک دمای ثابت به مصرف کننده رسیده وهنگام قطعی برق برای مدتی آبگرم وجود خواهد داشت .     

پکیج زمینی به نسبت موتورخانه‌ها از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند، همچنین هزینه نصب، سرویس و تعمیر کمتری از موتورخانه‌ها دارند.

پکیج‌ زمینی ، مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورخانه داشته و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند .

 

 

اصول نصب پکیج زمینی

ابتدا باید برای نصب پکیج زمینی مکانی مناسب در نظر گرفته شود.

برای نصب پکیج زمینی باید محل نصب دارای تراز باشد.

نصب پکیج دیواری و پکیج زمینی در مکان هایی ممنوع است، محل نصب باید بدون رطوبت باشد.

محل نصب پکیج نباید در نزدیکی سیستم‌های سرمایشی گرمایشی از جمله اجاق گاز، یخچال، کولر آبی، کولر گازی، داکت اسپلیت و … باشد چرا که باعث اختلال در کارکرد پکیج خواهد شد.

نصب پکیج روبروی یخچال و فریزر ممنوع است و باید بین این دو وسیله حداقل ۱۰۰ سانتی متر فاصله باشد.

نصب پکیج در خارج از ساختمان مانند بالکن و تراس بدون استفاده از کابین برای جلوگیری از وزش باد و جریان تند هوا ممنوع است.

نصب پکیج در محل هایی که دارای مرزبندی کامل هستند ( مانند مکان هایی که دارای پنجره های دوجداره هستند ) ممنوع است.

همچنین در محل نصب پکیج باید فاصله ی پکیج تا دیوار مجاور ۱۵ سانتی متر باشد.

برای نصب پکیج بهتر است که یک محیطی را در نظر بگیرید که برای تعمیر و یا سرویس پکیج به راحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

بهتر است محل نصب پکیج را در نزدیکی یکی از انشعابات لوله گاز و برق قرار دهید تا به آسانی سوخت به آن برسد و نیاز به لوله کشی و یا برق کشی رو کار نداشته باشد.

بهتر است قبل از نصب پکیج محیطی را در نظر بگیرید که لوله کشی آب مناسب به پکیج را داشته باشد.

نصب پکیج باید در محیطی انجام شود که برای لوله کشی شوفاژ و رادیاتور با پکیج مشکلی به وجود نیاید و به راحتی انجام شود.

محل نصب پکیج باید به صورتی باشد که بتوان یک عدد دودکش مجزا برای آن در نظر گرفت. در غیر اینصورت پکیج می بایست فن دار باشد.

بهترین محل نصب پکیج دیواری و پکیج زمینی در ساختمان مکان‌هایی مانند آشپزخانه ، بالکن ، راه پله و انبار می‌باشد.

 

مقالات مرتبط:

پکیج زمینی یا موتورخانه؟

مزیت پکیج زمینی نسبت به پکیج دیواری