مهندس اعظم قلي زاده پاشا، در سال 1339 در رشته مهندسي شيمي مقطع کارشناسي ارشد از دانشکده فني دانشگاه تهران فارغ التحصيل و در همان سال به عنوان کارشناس فني دريکي ازشرکتهاي بزرگ ايران مشغول به کارشد.کارخانه مذکور به صورت کليد در دست، از کشور سوئيس خريداري گرديد تا بعد ازنصب وراه اندازي و بهره برداري،به ظرفيت رساندن ، توليــد محصول استانـداردوبالاخره تربيت کادر کارشنـاسي به منظورراهـبري کارخانه،کارشناسان سوئيسي،ايـران را به تـدريج تـرک نمايند. هنگام راه اندازي کارخانه، کارشناسان مذکور دچار مشکل شدند و ضايعات توليد آنها در حدود 97% بـود و کليـه شمشها به چدن قراضه تبديل شده بود. ( در آن زمان شمش چدن از کانادا وارد مي گرديد.) مديران شرکت از فرط استيصال، درمانده و زمين گير شده بودند.

45 روز از همکاري ايـشان با شرکت مـذبـور مي گذشـت که تقاضاي اخـراج متخصصين سوئيسي شـد؛ ايـن تقـاضا مـورد مـوافـقـت قرار گـرفـت و آنـان بلادرنگ اخـراج و مسئولـيت راه انـدازي و رفع مشکلات فني ومديريـت کـارخانه به عهـده مهندس قلي زاده پاشا محول شد که خوشبخـتـانه کليـه مشکلات مرتفع و با ضايعات در حـد 3% کارخانه به ظرفيـت رسـيد. ايشان تا سال 1342 مسئوليت شرکت مذکور را عهده دار بود و پس از آن به مدت 5 سال کار تدريس در دانشگاه تهران را به عهده گرفت. ايشان در اين زمان با کمک و همکـاري جمعي از انديشمـنـدان و فـرهيختـگان کشور و انجمن هاي اسلامي مهندسين، معلمان و پزشکان در اوج مبارزات مردم مسلمان ايران عليه رژيم طاغوت با اهداف مبارزاتي، ايجاد صنعت مادر، بومي کردن تکنولوژي از طريق تقويت و تربيت کادر مهندسي، انحصار زدائي، ايجـاد اعتـماد در جامعه، تـعديـل قيمتها و مبارزه با بازار سياه، تقويت صنعتگران کم در آمد ، ايجاد ارتباط بين صنعت و دانشگاه و بسياري ازاهداف عالي ديگر اقدام به پايه گذاري کارخانه اي واقع در ابتداي جاده ساوه (شهرک وليعصر) که توليدات اوليه آن ساخت رادیاتور های چدنی , ديگهاي چدني و پس از آن لوله واتصالات چدني بود با نام ايرفو که مخفف دو کلمه ايران و فولادمي باشد، نمودند.

به همت مهـندس قـلي زاده پاشـا شرکت ايرفـو در سال 1343 تأسيس و در 21 شهريور ماه سال 1347 رسما در اداره کل ثبت شرکتها با شماره 12586 به ثبت رسيد و از آن تاريخ تا به ثمر رسـيدن انقـلاب (اوايل 1358) رياست هيأت مديـره و مدير عامل شرکت را عهده دار بود. تا اين مدت فعاليتـهاي شرکت با سرعت چشمگيـري توسعه يـافتـه و روز به روز خطوط توليد جديـدتـري به مجموعه قبلي اضافه شده به گونه اي که ايرفو بعنوان يکي از کارخانجات مطرح و موفق در سطح کشور مطرح گرديده است.

مهندس قلي زاده پاشا پس از انقلاب اسلامي مسئوليت راه انـدازي شـرکت کشت و صنعت کارون بعنـوان بزرگترين واحد کشـت و صنعت دنيا را پذيرفته و در مدت زمان کوتاهي اين شرکت را که توسط مديران آمريکايي اداره ميشد (به عنوان بزرگترين طرح آزمايشي کشت و صنعت نيشکر در دنيا) و پس از انقلاب به علت ترک 270 نفر از مهندسان و کارشناسان خــارجي ( آمريکايي، کره اي ، استراليايي، هلندي، چک و …) عملا ً نزديک به يکسال کاملا ً تعطيل و از راه اندازي آن قـطع اميـد شده بود، با استفاده از 5 نفر از مهندسين و کارشناسان و متخصصين داخلي راه اندازي و به ظرفيت رساند و در اين مــدت رئيس هيأت مديره و مدير عامل شرکت کشت وصنعت کارون و با حفظ سمت مسئوليت سرپرستي واحـد نيشـکر هـفـت تپـه را نيز عهده دار بود که آن مجموعه نيز عليرغم شرايط سخت جنگ تحميلي با حداکثر ظرفـيـت مورد بهره بـرداري قــرار گرفت.ايشان در سال 1360با حفظ سمت مسئوليت رياست هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران وهمچنين معاونت وزير صنايع و پس از آن با توجه به وضعيت جنگ ونياز کشور بـه تخصص ايشان در مقـاطع مهمتـر، مسئـوليـت مشاور فني وزير دفاع کشور را عهده دار و همزمان مأموريت بازرس فني قانوني سازمان صنايع ودفـاع از طرف هيات دولت به ايشان سپرده شد.

با تأسيس شرکت طـراحي و مهنـدسي پاکسـو در سال 1364 مهندس قـلي زاده پاشا يکبـار ديگر رسالـت خـود را در زمينه R&D ، طراحي و مهندسي ، ساخت ماشين آلات خطوط توليد و راه اندازي کارخانجات مدرن صنعتي آغاز نمود و از اين طـريق در جـهت بومي وخـودجوش نمودن تکـنولـوژي در صنعت کـشور و جمع نمودن کادر متخصص و مهندسين کارآزموده در رشته هاي مختلف حرکتي نو در صنعت ماشيـن سازي مملکـت را پايـه ريزي نـمودنـد، به گونـه اي که هم اکـنون يـکي از شرکتهاي طراحي و مهندسي معتبر قابـل رقابـت با شـرکتـهاي مشــابه خـارجـي مي باشـد.ايـشان در سال 1364 ،اقـدام بــه تأسيس شرکت کشت وصنعت مهياوه، با هدف احياي کشاورزي نوين در شرايط سخت و نـا منـاسب ،(بلحاظ شـوري آب ــ14000 =EC ) و خاک درجـه 5 که گيــاه خـار شتــر در آن روييده است) به منظور جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهرها و معکوس نمودن جهت مهاجرت، با بررسي و مطالعات گسترده در زمينه هاي مختلف اعم ازکشاورزي، پرورش آبزيان ‏‏ودامپروري و باغداري ، از طريق بخش خصوصي و نمايش يک واحد عملي نمونه در سطح کشور(در استــان قـم) اقدام به تاسیس شرکت کشت و صنعت مهیاوه و همچنین در سال 68 با اهداف مذکور اقدام به تاسیس شرکت کشت و صنعت کویر احیاء در منطقه دلیجان نمودند . همچنین ایشان در سال 1374اقدام به تاسیس موسسه خیریه مهدیه نموده اند که با تحت پوشش قرار دادن 1000 یتیم به لطف باریتعالی در حال فعالیت می باشد .

ایشان شرکت ایرفو را که توسط مدیران دولتی (پیش از انقلاب تا سال 1364) با وضهیت بسیار نا مطلوبی اداره می شد از بخش دولتی در شرایط بسیار نامناسب تحویل گرفته و بلافاصله با تغییر کادر مدیریتی و به کارگیری قابلیتهای شرکت طراحی و مهندسی پاکسو روح جدیدی در شرکت دمیده و با ایجاد خطوط تولید جدید , زندگی صنعتی دوباره شرکت را آغاز نمودند .

ایرفو از آن تاریخ به بعد (از سال 1364 تا کنون) با ایجاد خطوط تولید جدید همانند سالهای 1347 تا 1357 مسیر رشد و تعالی را با سرعت بیشتری طی نموده است .

هم اکنون شرکت ایرفو به عنوان یکی از شرکتهای معتبر و مشهور در صنایع ریخته گری , محصولات حرارتی و تاسیسات ساختمانی و همچنین ماشین سازی در سطح کشور مطرح می باشد . شرکت ایرفو در سال 1378 گواهینامه نظام مدیریت کیفیت خود را بر اساس استاندارد ISO9001 از شرکت DNV هلند دریافت نموده و طی سه سال بعنوان واحد نمونه کشور از طرف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران معرفی شده است .

شرکت ایرفو در زمینه های مختلف تولیدات خود ارتباط بسیار مناسبی با شرکتهای معتبر اروپایی و به ویژه آلمانی برقرار نموده و همواره در جهت به روز نگه داشتن و گسترش تکنولوژی در کشور پیشگام بوده است . تولیدات شرکت ایرفو عبارتند از پکیج های چدنی شوفاژ زمینی و دیواری ، دیگ های چدنی شوفاژ سانترال ، لوله و اتصالات چدنی فاضلابی ،‌قطعات چدنی سنگین صنعتی به وزن هر قطعه تا ۱۰۰ تن و طراحی و ماشین سازی خطوط تولید به ویژه در زمینه ریخته گری.

مهندس قلی زاده پاشا در سال 1360 جهت ارائه خدمات ارزنده در صنایع کشور از نخست وزیر وقت (شهید رجایی) لوح تقدیر و سپاس دریافت نمود. همچنین در سال 1378 به عنوان مهندس برجسته سال از طرف انجمن مهندس متالوژی ایران , در سال 1380 به عنوان مهندس برجسته سال از طرف شورای نخبگان انجمن مهندسان مکانیک ایران , در سال 1381 به عنوان مهندس برجسته از طرف انجمن علمی ریخته گری ایران , در سال 83 به عنوان مدیر موفق دانش آموخته گروه مهندسی دانشکده فنی دانشگاه تهران انتخاب و در شهریور 83 نیز به مناسبت جشن فرخنده چهلمین سالروز تاسیس شرکت ایرفو لوح تقدیری از انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته گری ایران – جامعه ریخته گران ایران – انجمن مهندسی متالوژی ایران – اتحادیه و شرکت تعاونی ذوب فلزات و از طرف بنیانگزاران و کارکنان شرکت ایرفو به ایشان اهدا گردید . همچنین در بهار سال 85 از طرف فرهنگستان علوم به عنوان مهندس برجسته سال 84 در زمینه مهندسی مواد و متالوژی برگزیده شده اند .

هم اکنون ایشان با توجه به وضعیت مملکت از نظر مشکل بیکاری و احساس مسئولیت و رسالت سنگین بر دوش خود , در حال ایجاد کارخانجات و صنایع مختلف در کشور می باشد . از این قبیل می توان موارد ذیل را نام برد :

 

  • پروژه های توسعه گروه صنعتی ایرفو در قالب صنایع ریخته گری , محصولات حرارتی , لوله و اتصالات چدنی , ماشین سازی
  • پروژه مجتمع فولاد ایرفو شامل تولید ورقهای فولادی نورد گرم , سرد  , گالولنیزه , و قلع اندود به ظرفیت 2/8 میلیون تن در سال
  • پروژه مجتمع فولاد پاشا
  • پروژه مرقد مطهر سید نظام الدین پاشا امیر و طرحهای جامع دیگر