در مقاله­های قبلی توضیحات کاملی پیرامون انواع دستگاه های تهویه مطبوع، چیلرها و مینی­ چیلرها داده شد. در این مقاله به مزایای استفاده از مینی­ چیلر در مدار تهویه مطبوع ساختمان پرداخته شده است.

 

  1. ابعاد و اندازه کوچک و مناسب

یکی از مهمترین مزایای استفاده از مینی­ چیلرها، ابعاد مناسب و اندازه کوچک آن‌ها است. بطوری که می‌توان آن را در مکان هایی با فضای کم نصب و در هر جای ساختمان استفاده و به راحتی به هر مکانی منتقل نمود. با استفاده از دستگاه مینی چیلر، دیگر نیازی به فضای چیلر مرکزی در موتور خانه نبوده و از لحاظ کاربرد در مکان های باز، بسیار انعطاف پذیر است لذا می توان مینی­ چیلر را در فضای آزاد، ایوان و پشت بام نصب نمود.

 

  1. دوستدار محیط زیست

مینی چیلرها بدلیل استفاده از حجم گاز مبرد کمتر نسبت به اسپیلت‌ها و داکت‌ اسپلیت­ها ، اثرات تخریبی کمتری بر روی محیط زیست دارند. مینی چیلرها ، آلودگی زیست محیطی کمتری ایجاد می­کنند. در مینی­ چیلرها، گاز مبرد تنها در دستگاه مینی چیلر تزریق می‌شود و مبدل حرارتی تبخیر کننده، در همان مکان عمل کاهش دما و سرد کردن آب را انجام می‌دهد اما در اسپیلت‌ها و داکت اسپلیت‌ها، گاز مبرد پیوسته در لوله‌های مسی بین یونیت داخلی و خارجی در جریان است که هم احتمال سوراخ شدن و نشتی بالاست و هم در صورت سوراخ شدن و نشت گاز مبرد، گاز داخل فضای مسکونی تخلیه می­شود.

 

  1. عدم نیاز به برج خنک کننده از طریق استفاده از چگالنده هوایی

از آنجایی که مینی چیلرها هوا خنک هستند، دیگر نیازی به برج خنک کننده و پمپ آب چگالنده ندارند و نسبت به چیلرهای آب خنک قیمت و جوانب کم­ تری دارند.

 

  1. مصرف برق کمتر

 هوا خنک بودن مینی چیلر و عدم نیاز به برج خنک کننده و پمپ آب چگالنده باعث می‌شود تا مینی­ چیلر برق و آب کمتری نسبت به چیلر آب خنک مصرف کند و استفاده از آن‌ها باعث شود تا در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی شود.

 

  1. نصب، نگهداری و تعمیرات آسان

از آنجایی که در مینی­ چیلرها از چگالنده هوایی استفاده می­شود، نصب، نگهداری و تعمیرات آن نسبت به چیلر آب خنک بسیار آسان­ و کم هزینه می­باشد.

 

  1. استفاده از کمپرسور اسکرال

در مینی چیلرها از کمپرسور اسکرال استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرال نسبت به دیگر انواع کمپرسور، صدا، لرزش و خرابی بسیار کمتری دارد. از این کمپرسور برای حجم تراکم گاز زیاد استفاده می‌شود. در این کمپرسورها اتلاف انرژی کمتری اتفاق می‌افتد و به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از قطعات کمتر، دارای قابلیت اطمینان و کارایی بالاتری هستند. گاز در این نوع کمپرسور به صورت دائمی و یکنواخت در جریان است، به همین دلیل در هنگام استفاده، لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.

 

  1. عملکرد مناسب و بهتر در آب و هوای مرطوب

 مینی چیلر به دلیل اینکه از چگالنده (کندانسور)  هوا خنک استفاده می‌کند، در هوای مرطوب عملکرد بهتری دارد. چرا که برای خنک کردن گاز چگالنده از تبخیر آب استفاده نمی شود، اما در چیلر آب خنک از تبخیر آب برای خنک سازی سیال مبرد استفاده می‌شود که به این دلیل در اقلیم مرطوب کارآئی ندارد.

 

  1. قابلیت لوله کشی برای فاصله­های طولانی

مینی چیلرها قابلیت لوله کشی برای فاصله های طولانی را دارند ولی در اسپلیت و داکت اسپلیت فاصله بخش داخلی و خارجی دستگاه محدودیت دارد. از مزیت های این امر می توان به زیبایی نمای ساختمان اشاره نمود که دست طراح ساختمان برای جانمائی دستگاه باز می باشد.

 

  1. یکپارچگی مدار تهویه مطبوع ساختمان

مینی چیلرها نسبت به اسپلیت­ها دارای ظرفیت سرمایشی بالاتری بوده و برای خنک سازی یک سالن متوسط یا یک ساختمان با قسمت­های مختلف، بجای استفاده از چند اسپلیت، می­توان از یک مینی­ چیلر استفاده نمود.

 

  1. ایجاد استقلال در واحدهای داخل ساختمان از طریق استفاده از فن کویل و قابلیت کنترل دما بصورت دقیق و مجزا برای هر فضا

استفاده از مینی چیلرها این قابلیت را فراهم می­نماید که دمای هر فضا به صورت دقیق و مجزا تنظیم گردد، این عمل با تعبیه فن کویل متصل به مینی چیلر به شکل مستقل انجام می شود ولی با استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت قابلیت تنظیم جداگانه دما وجود ندارد.

 

  1. عدم نیاز به کانال کشی دمش هوا به داخل ساختمان

با استفاده از مینی­ چیلر، دیگر نیازی به کانال کشی مربوط به کولرهای آبی و یا داکت اسپلیت­ها نمی­باشد و باعث حذف کانال کشی و هزینه­های آن شده و هم فضای بسیار زیادی که توسط کانال­ها اشغال می­شود، آزاد می­گردد.

 

  1. استقلال هزینه­های تهویه مطبوع برای هر واحد مسکونی

استفاده از مینی چیلر بجای دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی (چیلر) ، باعث استقلال هزینه­های تهویه مطبوع (هزینه­های نصب، راه اندازی، تعمیرات و نگهداری، انرژی و…) در هر واحد مسکونی می­شود.

 

  1. مناسب برای اقلیم های آب و هوایی متنوع

مینی چیلر ها به علت استفاده از چگالنده هوا خنک، قابلیت کارکرد در تمامی اقلیم های آب و هوایی و نقاط از جمله اقلیم گرم و مرطوب را دارا می­باشند و به علت نداشتن برج خنک کننده، نیازی به مصرف آب دائمی در این گونه دستگاه ها نیست.

در همین راستا شرکت ایرفو با توجه به درخواست و نیاز مشتریان مینی چیلرهای تولیدی خود را تحت عنوان پاکفو سری 3 در مدل های 320 – 330 – 340 – 350 – 360- 375  دارای ظرفیت های برودتی 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7.5 تن تبرید با بالاترین فناوری و کیفیت، مجهز به سامانه کنترل پیشرفته هوشمند دیجیتال، پمپ گردش آب قوی، منبع انبساط و … به بازار عرضه می نماید.

 

مینی چیلر چیست ؟

چیلر چیست ؟

 

تفاوت ظرفيت نامی( اسمی) و ظرفيت واقعی برودتی چيلر چيست ؟