دیگ چگالشی

با توجه به تكنولوژي پيشرفته اين نو ع ديگ  شوفاژ حتما بايد به استانداردهاي ساخت، نصب دقيق آنها و همچنين برنامه منظم نگهداري براي بهره برداري بهينه از آنها توجه ويژه داشت.

استفاده از دودكش هاي نصب شده براي  دیگ شوفاژ معمولي براي دودكش هاي چگالشي مناسب نيست و همچنين نبايد از تركيب دودكش بويلرهاي معمولي با چگالشي هم زمان استفاده كرد . آب چگاليده بايد به مسير فاضلاب هدايت شود و همواره عملكرد سيستم دفع آب چگاليده بررسي گردد.

آب چگاليده خروجي از دیگ چگالشی ، پکیج چگالشی شوفاژ كمي حالت اسيدي دارد و اسيدي ته آن شبيه به آب پرتغال است و براي دفع، تنها نياز به يك تكه شيلنگ پليمري و يك سیفون دارد تا از ورود گازها به محيط جلوگيري كند. اما بايد توجه داشت كه آب چگاليده ممكن است باعث خوردگي سيستمهاي فاضلاب چدني قديمي شود كه در اين حالت هم تنها با نصب يك خنثي كننده مي توان اين مشكل را حل كرد . خنثي كننده يك مخزن پلاستيكي است كه از دانه هاي سنگ آهك يا مرمر پرمي شود و باعث بالا رفتن  pHآب چگاليده مي شود و سپس به فاضلاب تخليه مي شود .

ولي نبايد اين نكته را از ياد برد كه آب چگاليده توليد شده به سرعت قسمتهايي كه از جنس فولاد نرم و يا چدن باشند را دچار خوردگي خواهد كرد و اين همان دليلي است كه در مبدل دیگ چگالشی و پکیج چگالشي از فولاد ضدزنگ و يا آلياژهاي آلومينيوم و سيليكون استفاده مي كنند.

ازآنجا كه دماي نهايي گازهاي خروجي بسيار پايين و زير 100درجه سانتيگراد است و گاه ممكن است به 38درجه سانتيگراد هم برسد(درمقابل 200درجه سانتيگراد در انواع بویلر غير چگالشي (،ديگر نيروي شناوري براي خروج طبیعي دود از دودكش در اثر جريان مكش طبيعي در دودكش فراهم نخواهد بود و درنتيجه براي خارج كردن گازهاي حاصل احتراق هميشه بايد از فن استفاده شود که در دستگاه موجود است . همچنين به دليل دماي پايين گازهاي خروجي ديگر نيازي به دودكش هاي سنتي قديمي يا داكتهاي گالوانيزه مخصوص نيست و در كاربردهاي خانگي مي توان تنها با استفاده ازيك لوله  PVCدود را به خارج هدايت كرد. در حقيقت در ساخت دودكش اين بويلرها نبايد از موادي كه در مقابل خوردگي مقاومتي ندارند استفاده شود .

 

مقالات مرتبط:

دیگ چگالشی و پکیج چگالشی

تفاوت پکیج چگالشی و غیر چگالشی چیست؟