پکیج چگالشی

 

بیشتر سیستم های جدید گرمایش و آبگرم مسکونی و تجاری شامل دیگ خانگی از نوع دیگ چگالشی و پکیج چگالشی  با بازده بالا هستند. گاز وقتی به زیر نقطه شبنم خود می‌رسد که در حدود 57 درجه سلیسیوس است، شروع به غلیظ شدن می کند و مایع چگالیده حاصل می‌شود که این مایع چگالیده خاصیت اسیدی دارد. این مایع اسیدی  ممکن است داخل سیستم های لوله‌کشی ، سیستم‌های فاضلاب ، سیستم‌های تصفیه، سیستم‌های سپتیک و سایر مواردی که ممکن است با آنها تماس پیدا کند باعث آسیب شود.

 

چه اسید‌‌هایی در مایع چگالیده دیگ چگالشی یا پکیج چگالشی یافت می شود؟

هوای تنفسی به‌طور عمده از دو عنصر نیتروژن (۷۸٪) و اکسیژن (۲۱٪) تشکیل شده‌است. همچنین عناصری چون نئون، آرگون، زنون، کریپتون و هلیم به مقادیر اندک و ترکیباتی چون کربن دی‌اکسید، کربن مونوکسید، متان و برخی هیدروکربن‌ها، و اکسیدهای نیتروژن و گوگرد که عمدتاً نقش آلاینده هوا را دارد، به مقادیر ناچیز در هوا یافت می‌شوند. همچنین مقادیر متفاوتی از آب به صورت رطوبت در هوا موجود است.

کربن مونواکسید (CO)  و کربن دی‌اکسید (CO2)  و متان (CH4)  منجر به تشکیل اسید کربنیک (H2CO3)  می‌گردد.

نیتروژن دی‌اکسید (NO2) منجر به تشکیل اسید نیتریک (HNO3)  می‌گردد.

سولفید دی‌اکسید (SO2) منجر به تشکیل اسید سولفوریک (H2SO4) می‌گردد.

 

اسید نیتریک در هر فرآیند احتراقی که از هوا به عنوان اکسیدکننده استفاده شود ، تشکیل می‌شود ، زیرا هوا حاوی 78٪ نیتروژن است. گرمای احتراق کافی است تا آن نیتروژن به یکی از انواع اکسیدهای نیتروژن اکسیده شود ، سپس با آب حاصل از احتراق واکنش داده و اسید نیتریک تشکیل می‌شود.

اسید کربنیک یک اسید ضعیف تر است اما فقط به میزان کمتری از اسید نیتریک خاصیت خورندگی دارد. در اثر واکنش آب احتراق با دی‌اکسید کربن حاصل از احتراق ایجاد می‌شود.

 

 

آیا باید نگران این اسیدها در بویلر چگالشی باشیم؟

در جواب این سوال هم باید گفت بله و هم خیر.  همه چیز به این بستگی دارد که لوله های استفاده شده در تاسیسات از چه جنسی باشند.

این اسیدهایی که در مایع چگالیده وجود دارد باعث خورندگی لوله‌هایی که از جنس فولادی، چدنی و آهنی هستند می‌شود. برای مثال در بسیاری از ایالت‌های آمریکا از این لوله‌ها در لوله‌کشی تاسیسات استفاده شده است و به همین منظور از خنثی‌کننده (Neutralizer) در سیستم‌های چگالشی استفاده می‌کنند. سنگ آهگ به عنوان یک ماده بازی مناسب که میل زیاد به واکنش با اسیدها دارد نمونه‌ای از خنثی‌کننده‌ها می‌باشد.

در ایران، با توجه به این موضوع که اکثرا از لوله های پلیمری استفاده می‌شود و اسیدهای ذکر شده واکنشی با این لوله ها ندارند، نیازی به استفاده از خنثی‌کننده وجود ندارد و این موضوع کمتر مورد توجه قرار دارد.

مقاله مرتبط:

تکنولوژی چگالش-بخش اول

تکنولوژی چگالشی – بخش سوم