تعدیل کننده هیدرولیکی (Low Loss Header)یا جدا کننده هیدرولیکی (Hydraulic Separator)  یک تجهیز مکانیکی است که عموما در سیستم هایی که بیش از یک پمپ یا بیش از یک دیگ وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این تجهیز در موتورخانه هایی که برای گرمایش از دیگ‌ چگالشی یا پکیج چگالشی بهره می گیرند، به دلایلی که در زیر بیان می شود، یک ضرورت یا الزام محسوب می گردد.

 

 

مزایای استفاده از تعدیل کننده هیدرولیکی:  

1-جداسازی حداکثری گاز‌های محلول در سیال   

هنگامی که آب با سرعت زیاد در حال گردش در یک مدار بسته است، ممکن است فرصت کافی برای خروج هوا و بخارات سیال در شیر تخلیه هوا ( ایرونت) وجود نداشته باشد. اما به دلیل افت ناگهانی سرعت سیال در تعدیل کننده هیدرولیکی، این فرصت به کلیه گازهای محلول در آب داده می شود تا از طریق ایرونتی که در بالاترین قسمت تعدیل کننده هیدرولیکی تعبیه شده است، به اتمسفر تخلیه شوند. بدین ترتیب آب در داخل سیستم بهتر به  گردش در می آید و باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزاتی نظیر دیگ و پمپ ها می گردد.

 

2-جدا سازی ذرات و جامدات ریز و معلق موجود در سیال  

در یک سیستم لوله‌کشی همواره مقداری ذرات و جامدات نظیر رسوب داخل لوله، وجود دارد که به دلیل سرعت بالای سیال در طول مسیر لوله، این ذرات عموما درون دیگ چگالشی به دام می افتند و باعث اختلال در عملکرد انتقال حرارت در دیگ می شوند. با استفاده از تعدیل کننده هیدرولیکی و با کاهش سرعت سیال در این تجهیز، امکان ته نشینی این ذرات در درون تعدیل کننده هیدرولیکی وجود دارد و توسط شیر تخلیه ای که در پایین این وسیله تعبیه شده است، امکان تخلیه آنها وجود دارد.

3-افزایش راندمان دستگاه

هنگامی که آب در یک دستگاه دیگ چگالشی با سرعت مناسبی در جریان باشد، دستگاه با راندمان بالاتری کار می کند. این موضوع به ارتباط مستقیمی که بین ضریب انتقال حرارت جابجایی (h)  و سرعت سیال (V) وجود دارد، مربوط می شود. همانطور که در بند 1 عنوان شد، استفاده از تعدیل کننده هیدرولیکی با خارج کردن هوا و بخارات سیال، تضمین کننده ی تماس مستقیم سطوح تبادل حرارت با آب است و به این صورت دستگاه با بالاترین راندمان خود کار می کند.

4-افزایش طول عمر دستگاه

چنانچه دبی آب در مدار سیرکولاسیون داخلی ساختمان به هر دلیلی اعم از عدم کارکرد صحیح پمپ ها یا خاموشی آنها، گرفتگی مسیر یا بسته شدن شیرهای ورودی تجهیزاتی نظیر شوفاژ یا فن کویل در داخل ساختمان، کاهش یابد، دبی آب در مدار اولیه بین دیگ چگالشی و تعدیل کننده هیدرولیکی دچار کاهش نمی شود و دستگاه بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد. علاوه بر این با توجه به بند 3، هنگامی که  یک دستگاه به طور مداوم با راندمان بالا کار می کند، طول عمر آن افزایش می یابد.

5-حفاظت از دیگ در برابر خطاهای انسانی و خراب شدن تجهیزات مرتبط

با توجه به اینکه در مدار اولیه، بین ارتباطات دیگ، پمپ و تعدیل کننده هیدرولیکی از شیر استفاده نمی شود، لذا امکان وارد آمدن خسارت به دیگ و پمپ به خاطر اشتباه کاربر در بستن شیر یا خراب شدن شیر ( بریده شدن محور شیر و در نتیجه بسته شدن مدار) وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد که بخشی از خسارت وارد آمده به تجهیزات موتورخانه علی الخصوص دیگ ها،  به خاطر بسته شدن ناخواسته شیرهای ورودی و خروجی دیگ می باشد که ناشی از خطای انسانی و یا شکستن محور شیر می باشد.

 

مقالالت مرتبط:

 

مشعل های مورد استفاده در تکنولوژی دیگ چگالشی

دیگ چگالشی را بشناسید