در صنعت تاسیسات   جهان امروز استفاده از دیگهای چگالشی به عنوان تجهیزات حائز اهمیت در صرفه جویی انرژی نام برده می شود و گران بودن انرژی خصوصا در کشورهای اروپایی نظام مهندسی این کشورها را بر آن داشت که بکارگیری از دیگ چگالشی را الزام آور کنند در این مقاله سعی شده گزیده ایی از مزایای این محصول کاربردی ارائه گردد .

 مبنای دستگاه چگالشی استفاده از حرارت محصولات احتراق و جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق دودکش است.محصولات احتراق سبب پیش‌گرمایش آب ورودی به سیستم می‌گردند.وجود مشعل پریمیکس در سیستم چگالشی امری ضروری برای افزایش راندمان فرآیند احتراق به بیش از 98 درصد و وقوع فرآیند چگالش در ادامه فرآیند می‌باشد.جنس و هندسه مبدل در سیستم‌های چگالشی، تکنولوژی این محصول را متمایز می‌نماید.

 

مبدل حرارتی (Heat Exchanger)

جنس مبدل دیگ چگالشی باید در برابر خوردگی مقاوم باشد. در ساخت مبدل ازجنس استنلس استیل یا آلومینویم سیلیکون استفاده میشود. استنلس استیل مقاومت بیشتری در برابر خوردگی داشته در نتیجه مبدل آن عمر طولانی‌تری دارد.

 

Pre-Mix Burner

مشعل پریمیکس در میان مشعل ها از بالاترین راندمان برخوردار است. گاز بر روی یک صفحه متخلخل پخش شده، سطح تماس با اکسیژن افزایش میابد. اضافه بر این مشعل با کنترل نسب سوخت به هوای مشعل بصورت لحظه ایی مانع از احتراق ناقص محصولات جلوگیری می گردد.

 

دودکش

در سیستم چگالشی به دلیل خنک بودن محصولات خروجی از دودکش و کم بودن میزان COوNOX، میتوان از نزدیک ترین خروجی محصولات احتراق را خارج نمود و نیاز به دودکش‌های بلند نیست.به دلیل احتراق کامل آلایندگی دیگ چگا لشی بسیار ناچیز است.

در جدول ذیل شاخص های دیگ چگالشی و موتورخانه سنتی مقایسه شده است.

 

ردیف

مشخصات

چگالشی

موتور خانه سنتی

1 راندمان 98 70
2 کاهش میزان آلایندگی 6 1
3 هزینه خرید 2 1.5
4 هزینه نصب و راه اندازی 1 2
5 هزینه تعمیرات و نگهداری 1 4
6 دمای دودکش 1 4
7 فضای اشغالی 1 3
8 صرفه جویی مصرف گاز 3 1

 

 

مقالات مرتبط:

 

مقایسه دیگ چگالشی و دیگ غیر چگالشی

مزیت‌های ویژه دیگ چگالشی و پکیج چگالشی شرکت ایرفو