پکیج چگالشی زمینی

 

همانطور که می­دانیم در دیگ چگالشی انرژی و حرارت محصولات احتراق بازیابی شده و از هدر رفت آن جلوگیری می شود. با توجه به طراحی دیگ چگالشی (بویلر چگالشی) یا پکیج چگالشی حرارت محصولات احتراق باعث پیش گرم شدن آب ورودی می گردد، این امر با کاهش دمای محصولات احتراق همراه است که در نتیجه ی آن بخارات موجود در گازهای خروجی از دودکش، به مایع تبدیل میگردد. به این فرآیند چگالش گفته می شود. نتیجه فرآیند چگالش بازیابی میزان قابل توجهی از انرژی و در نتیجه افزایش 25 تا 30 درصدی راندمان کل دستگاه درمقایسه با دستگاه غیرچگالشی است. پس چگالش جزء لاینفک یکدستگاه دیگ چگالشی یا پکیج چگالشی بحساب می­ آید.

مایع چگالیده شده معمولا درمخزن مربوط بخود جمع آوری شده و از طریق درین دستگاه تخلیه می­ گردد. از آنجایی که دمای محصولات احتراق دیگ چگالشی پایین می­ باشد، لذا مجموعه  دودکش و مخزن نگه دارنده مایع چگالیده و درین دستگاه نیز دارای دمای پایینی ­می­ باشند.

در فصول سرد سال و در مناطق سردسیر، خطر انجماد مایع خروجی از درین و یخ زدگی آن و در نتیجه مسدود شدن درین و تخلیه نشدن آب تولید شده وجود دارد. اگر این اتفاق رخ دهد باعث می­ گردد که مسیر خروجی مایع بسته شده و مایع چگالش شده در داخل مخزن انباشته شود که در نهایت سبب خواهد شد که دستگاه خاموش گردد.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که این پدیده زمانی اتفاتق می­ افتد که دمای محیط بشدت سرد باشد و معمولا در نیمه شب های زمستان روی خواهد داد و حال آنکه خاموش شدن دستگاه در این زمان سبب می­ گردد که کلیه سیستم های گرمایشی ساختمان سرد شده و برای ساکنین مشکلات زیادی ایجاد گردد. حال آنکه این خاموشی تا زمان برطرف شدن انسداد درین ادامه خواهد داشت.

برای جلوگیری از یخ زدگی مایع چگالیده شده و عواقب و مشکلات بعدی آن، باید دستگاه چگالشی در جایی نصب گردد که دمای آن محیط به هیچ عنوان به دمای انجماد نرسد. در صورت نصب شدن دستگاه در فضاهای باز یا فضاهایی که احتمال رسیدن دمای محیط به دمای انجماد مایع می­ باشد، باید دستگاه را به نوعی محصور کرده که از یخ زدگی محافظت گردد.

 

 

مقاله های مرتبط:

میزان صرفه جوئی در هزینه ها با نصب دیگ چگالشی

مقایسه دیگ چگالشی و دیگ غیر چگالشی