پیشرفت چشمگیر اخیری که در حوزه سیستمهای احتراقی گازسوز وسایل گرمایشی به وقوع پیوسته است تولید فنهای گازی پیش آمیخته است. این نوع از فنها به منظور ماژول نمودن میزان گاز ورودی به محفظه احتراق طراحی و تا ظرفیت 450 Kw (1,500,000 BTU/hr.) تولید گردیدهاند. کاربرد این نوع از فنها در دیگهای گازسوز ساختمانهای مسکونی و تجاری، دستگاههای رطوبت ساز، آبگرمکن ها، تجهیزات آشپزخانه ای صنعتی گازسوز و پیلهای سوختی هیدروژنی است.
فن احتراقی پیش آمیخته ترکیبی اندازه گیری شده از هوا و گاز را به نسبت حداکثر 10:1 به مشعل ارسال می کند. در این نوع سیستمهای احتراقی، گازقبل از ورودی فن به آن تزریق می گردد و در آن، کیفیت احتراق مناسب و به حداقل رساندن تولید گازهای گلخان های نظیر NOX و CO ملاک طراحی بوده است.
از قطعات اصلی این محصول می توان به بدنه آلومینیومی تولید شده به روش دایکاست که کاملاً در برابر عبور هرگونه گاز، هوابند شده است، پره منحنی شکل عقب گرد، پایه های موتور ارتجاعی، موتور DC بدون جاروبک، ورودی PWM برای کنترل سرعت و سنسور اثر هال برای نظارت بر دور موتور اشاره کرد.
سیستم احتراق پیش آمیخته به منظور رساندن ترکیب هوا و گاز به میزان معین به مشعل و برای داشتن احتراقی کامل طراحی شده است. در حالت کلی گاز را به سه روش میتوان مطابق شکل زیر به سیستم احتراق تزریق نمود که در طرح اول از فن مکشی و در طرحهای دوم و سوم از فن دمشی به سیستم احتراق استفاده شده است.
فن های احتراقی پیش آمیخته مورد استفاده در دستگاههای گرمایشی نیز معمولاً به دو صورت طراحی می گردند. حالت اول نصب فن در مسیر خروجی مشعل (Induced Draft) و حالت دوم و سوم نصب فن در مسیر ورودی مشعل (Forced Draft) سیستم می باشد.
بهترین عملکرد فن برای دیگ چگالشی یا پکیج چگالشی، حالت نوع سوم یا همان Forced Draft است، به این دلیل که:
1- قطعات کمتری در مسیر احتراق قرار دارند لذا تلفات گرمائی کمتری دارد،
2- اختلاط بهتری در محفظه احتراق صورت میگیرد،
3- عمر قطعات در این حالت بالاتر است.
پس در حالت کلی مزایای استفاده از فنهای گازی پیش آمیخته (Pre Mix) در دیگ چگالشی به شرح زیر است که در محصولات حرارتی چگالشی ایرفو از آنها استفاده شده است:
الف – قابلیت ماژول کردن دور موتور و نظارت دائم بر آن
ب – حداکثر نسبت خروجی ترکیب هوا-گاز 10:1
پ- استفاده از فن تا حداکثر توان 450Kw یا 1,500,000 Btu/Hr.
ت- مصرف برق کمتر به دلیل بازدهی بالای موتور DC بدون جاروبک
ث- بدنه کاملاً گاز بند شده و ضد جرقه های الکتریکی
ج – تولید کمتر گازهای گلخانه ای نظیر NOX و CO به دلیل کنترل دقیق هوا و گاز ورودی به محفظه احتراق.
مقالات مرتبط: