پکیج دیواری چگالشی

 

پیشرفت چشمگیر اخیری که در حوزه سیستم­های  احتراقی گازسوز وسایل گرمایشی به وقوع پیوسته است تولید فن­های گازی پیش ­آمیخته است. این نوع از فن­ها به منظور ماژول نمودن میزان گاز ورودی به محفظه احتراق طراحی و تا ظرفیت 450 Kw (1,500,000 BTU/hr.) تولید گردیده­اند. کاربرد این نوع از فن­ها در دیگ­های گازسوز ساختمان­های مسکونی و تجاری، دستگاه­های رطوبت ساز، آب­گرم­کن­ ها، تجهیزات آشپزخانه­ ای صنعتی گازسوز و پیل­های سوختی هیدروژنی است.

فن احتراقی پیش­ آمیخته ترکیبی انداز­ه ­گیری شده از هوا و گاز را به نسبت حداکثر 10:1 به مشعل ارسال می­ کند. در این نوع سیستم­های احتراقی، گازقبل از ورودی فن به آن تزریق می ­گردد و در آن، کیفیت احتراق مناسب و به حداقل رساندن تولید گازهای گلخان ه­ای نظیر NOX و CO ملاک طراحی بوده است.

از قطعات اصلی این محصول می­ توان به بدنه آلومینیومی تولید شده به روش دایکاست که کاملاً در برابر عبور هرگونه گاز، هوابند شده است، پره منحنی شکل عقب ­گرد، پایه ­های موتور ارتجاعی، موتور DC بدون جاروبک، ورودی PWM برای کنترل سرعت و سنسور اثر هال برای نظارت بر دور موتور اشاره کرد.

سیستم احتراق پیش ­آمیخته به منظور رساندن ترکیب هوا و گاز به میزان معین به مشعل و برای داشتن احتراقی کامل طراحی شده است. در حالت کلی گاز را به سه روش می­توان مطابق شکل زیر  به سیستم احتراق تزریق نمود که در طرح اول از فن مکشی و در طرح­های دوم و سوم از فن دمشی به سیستم احتراق استفاده شده است.

فن ­های احتراقی پیش­ آمیخته مورد استفاده در دستگاه­های گرمایشی نیز معمولاً به دو صورت طراحی می­ گردند. حالت اول نصب فن در مسیر خروجی مشعل (Induced Draft) و حالت دوم و سوم نصب فن در مسیر ورودی مشعل (Forced Draft) سیستم می­ باشد.

بهترین عملکرد فن برای دیگ چگالشی یا پکیج چگالشی، حالت نوع سوم یا همان Forced Draft است، به این دلیل که:

1-  قطعات کمتری در مسیر احتراق قرار دارند لذا تلفات گرمائی کمتری دارد،

2- اختلاط بهتری در محفظه احتراق صورت می­گیرد،

3- عمر قطعات در این حالت بالاتر است.

پس در حالت کلی مزایای استفاده از فن­های گازی پیش­ آمیخته  (Pre Mix) در دیگ­ چگالشی به شرح زیر است که در محصولات حرارتی چگالشی ایرفو از آنها استفاده شده است:

الف – قابلیت ماژول کردن دور موتور و نظارت دائم بر آن

ب – حداکثر نسبت خروجی ترکیب هوا-گاز 10:1

پ- استفاده از فن تا حداکثر توان 450Kw یا 1,500,000 Btu/Hr.

ت- مصرف برق کمتر به دلیل بازدهی بالای موتور DC بدون جاروبک

ث- بدنه کاملاً گاز بند شده و ضد جرقه­ های الکتریکی

ج – تولید کمتر گازهای گلخانه ­ای نظیر NOX و CO به دلیل کنترل دقیق هوا و گاز ورودی به محفظه احتراق.

 

مقالات مرتبط:

دیگ چگالشی؟

دیگ چگالشی را بشناسید