علت نامگذاری آکومولاتور

به طور کلی آکومولاتور (Accumulator)   یا انباشتگر تجهیزی است که در تعدادی از سیستم های صنعتی نظیر سیستم های برقی و الکترونیکی، سیستم های هیدرولیکی و سیکل تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله در سیستم های سرمایش به نام مایع شکن نیز شناخته می شود که نوع ساده آن از یک مخزن با حجم مشخص و دو لوله ی رفت و برگشت به عنوان ورودی و خروجی تشکیل شده است.

 

کاربرد آکومولاتور در یک سیکل تبرید

مشخص است که وظیفه ی اصلی یک کمپرسور افزایش فشار در گازهاست و از آنجا که مایعات تقریبا تراکم ناپذیرند،  بنابراین باید از ورود هرگونه مایع مبرد به داخل آن جلوگیری کرد. در غیر این صورت به قطعات داخلی آن آسیب جدی وارد می گردد. همچنین ورود مایع به کمپرسور باعث صدا و لرزش زیادی در دستگاه می گردد که می تواند آزاردهنده باشد. بنابراین برای جلوگیری از ورود مایع به داخل کمپرسور از آکومولاتور استفاده می گردد. این تجهیز در مسیر مکش یا خط فشار پایین و قبل از ورود مبرد به کمپرسور تعبیه می گردد.

 

نحوه عملکرد آکومولاتور

حجم داخلی آکومولاتور و نیز نحوه فرم دهی لوله های به کار رفته در داخل آن موجب ته نشین شدن مایع مبرد در آن می گردد به همین دلیل فرصت کافی برای تبدیل مایع به گاز به وجود می آید. مطابق شکل در داخل آکومولاتور یک اریفیس تعبیه میگردد تا روغن سرمایش بتواند به کمپرسور برگردد. اندازه این اریفیس نقش تعیین کننده ای را در راندمان آکومولاتور و میزان روغن برگشتی به کمپرسور ایفا میکند. همچنین اگر مایع مبرد از این اریفیس عبور کند، به فاز گازی وارد می گردد و برای کمپرسور خطر آفرین نیست.

 

تجهیزات داخلی اکومولاتور

آکومولاتور مانند اکثر تجهیزات صنعتی دیگر از راندمان 100 درصدی برخوردار نیست. این بدان معنی است که تمام مایع مبرد ممکن است در درون آن به گاز تبدیل نگردد. بنابراین در برخی از آکومولاتورها، از یک مبدل حرارتی نسبتا ساده برای افزایش راندمان استفاده می گردد. به این صورت که گاز داغ خروجی از کمپرسور، قبل از ورود به کندانسور از داخل آکومولاتور عبور داده می شود تا به این صورت مقدار بیشتری از مایع مبرد به گاز تبدیل شود. این کار به افزایش راندمان سیکل تبرید نیز کمک میکند زیرا گاز داغ قبل از ورود به کندانسور پیش سرد (Subcooled) می گردد.

نکته حائز اهمیت در طراحی این مبدل حرارتی این است که عملکرد آن نباید به گونه ای باشد که گاز موجود در آکومولاتور از حالت اشباع به حالت سوپرهیت (فوق داغ) وارد گردد.

ظرفیت آکومولاتور:

آکومولاتور باید به گونه ای طراحی گردد که حداقل نصف حجم مایع مبرد استفاده شده در سیستم را بتواند در بر گیرد.